Saturday, April 9, 2011

~Kelate Punk Rock - 199X~



Ok, untuk posting pada malam ni, aku nak bercerita lak pasal satu band yang datang nun jauh dari Pantai Timur iaitu 199X. 199X bukan lah asing dalam scene muzik di Kelantan. Band yang ditubuhkan pada sekitar awal tahun 2009 ini memilih Punk Rock sebagai genre utama mereka di dalam menghasilkan melodi dan lirik untuk lagu-lagu mereka. Band yang berasal dari Tanah Merah ini diasaskan oleh Jex (bekas guitarist The Panix) dan Where (bekas bassist The Panix). Kemudian, Raja dan Joe kemudiannya telah dijemput menyertai Jex dan Where dan terciptalah sebuah nama kumpulan yang tidak asing lagi bagi para peminat muzik tempatan di Kelantan iaitu 199X.



Kalau korang nak tau, sepanjang penubuhan band ini, 199X telah berkesempatan bermain di dalam gig-gig dan event anjuran beberapa label besar di Kelantan iaitu Gegey Music, Kirna Studio, Sep Kitow Music, Gomogie dan juga Kugiran Kelantan. 199X juga ada menyertai Satu Perpuluhan Satu GIGS Memori yang telah diadakan di Soundmaker Studio pada 25 Disember 2010 yang lalu.

Muzik bawaan 199X ini banyak dipengaruhi oleh band-band seperti Anti Flag, Blink 182, Rise Against, Plague of Happiness, Full Pledge of Munkees, Bunkface, The Splatters, The Vandals, The Toy Dolls, The Offspring, Sum 41, Rancid, The Ramones, Green Day, Pennywise, NOFX, No Use For A Name, Nicotine, Misfits, Millencolin, Hi-Standard, The Flatliners, Captain Bud, Kemuri, Bouncing Souls, Bad Religion, Unwritten Law, The Unseen, Goldfinger, Maximum The Hormone dan banyak lagi. Demo mereka yang berjudul Take it or leave it memuatkan enam buah lagu iaitu:

1.Coming Up
2.20 Minutes Ago
3.Goodest Dance
4.Minority Disease
5.Water
6.Up To You



Ooowhh..jika korang nak tau, 199X ini dibarisi oleh empat orang anak muda yang kacak dan bermatlamat iaitu:

Jex : Vokalis dan Guitarist
Raja : Back-up Vokalis dan Guitarist
Joe : Back-up Vokalis dan Bassist
Where : Drummer dan Percussions



Kepada korang yang ingin mendapat maklumat lanjut tentang 199X dan jika korang nak mendengar lagu-lagu diaorang, korang dijemput dengan hati terbuka ke link-link laman sesawang di bawah ini.

FaceBook : 199X
MySpace : http://www.myspace.com/punkrock199x
Reverbnation : http://www.reverbnation.com/199x

Korang juga boleh menghubungi atau mengorat mereka (tapi mereka tidak available ya!) di talian: 014-525 3805 (Jex), 017-932 0609 (Where).

Nota Aku: Syabas dan all the best kepada band 199X. Teruskan bekarya dengan penuh komitmen. Kepada korang wahai pembaca lak, kalau kita tidak support industri tempatan kita, siapa lagi? So, fikir-fikirkan lah dan selamat beramal jariah dengan penuh keikhlasan..heheheheh...


*****Articles Copyright © 2011 (Astarawistana Momoi) & Pictures (199X) are All Rights Reserved. Use of words & photographs in any manner without permission are prohibited by International copyright law*****

Your Cooperation is highly appreciated~ ;)

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers