Saturday, April 2, 2011

~Legasi Seni Juxtaposed~

Oowhh..aku baru je pulang dari keje malam (part-time di Kedai StickeRockers-Uptown Shah Alam). Alhamdulillah..semuanya baik2 sahaja.



Pepagi buta ni, aku nak kongsikan satu band yang terdiri daripada lima orang adik beradik, iaitu JUXTAPOSED. Jom baca artikel ni dengan lebih lanjut!



Menurut Azeem, segalanya bermula pada tahun 1996 apabila Hisham (Black) mengajak Khuzairie (Aie) untuk menyertai band Paradive yang ketika itu kekurangan pemain bass. Namun band Paradive yang berkonsepkan Metalcore ini tidak bertahan lama walaupun pernah merakam satu demo.



Selepas itu, pada tahun 1998, Hisham yang baru berpindah ke Kuala Lumpur telah menyertai sebuah band yang ditubuhkan oleh Aie iaitu Carbon 12 yang berkonsepkan Grunge. Penubuhan band ini telah memberi peluang kepada mereka untuk menyertai gig-gig serta battle of the band yang diadakan di sekitar Petaling Jaya. Sehingga tahun 2004, band ini telah mengambil keputusan untuk menukar nama dari Carbon 12 kepada Face dengan line-up baru iaitu Azeem yang bertindak sebagai frontman (vakalis) pada ketika itu.



Seiring dengan perubahan dan pembaharuan hala tuju band, pada tahun 2006, Azeem telah mencadangkan nama Juxtaposed (mengatur seiring elemen-elemen yang berlainan di dalam satu karya) sebagai identiti terbaru mereka. Mereka juga pernah mengadakan persembahan di gig-gig di Paul’s Place Damansara Uptown dan Fete de La Musique 2005, di Bukit Bintang.



Setahun kemudian pada tahun 2007, pasangan adik beradik kembar iaitu Nazrin dan Adek telah melengkapkan line-up sedia ada band yang berkonsepkan Alternatif Rock, Grunge dan Eksperimental Rock ini dengan posisi Gitar dan Drum. Juxtaposed ketika ini bernaung di bawah Juxta Art Production selaku label yang juga merupakan sebuah syarikat berdaftar milik adik beradik Juxtaposed dimana segala kegiatan mereka tertumpu kepada karya muzik, seni visual, animasi dan pengurusan bakat. Pada tahun 2008, mereka telah menerbitkan EP pertama mereka yang berjudul Mad Jester yang mengandungi lima trak lagu Bahasa Inggeris.



Juxtaposed telah mengadakan persembahan di gig-gig sekitar Lembah Klang dan sehingga kini lebih daripada 50 persembahan telah diadakan oleh mereka di antaranya ialah Panic at the Annex, Cantumas Café Acoustic Sessions, Hype?! @ One Café, Rantai Art Event 2008, Screaming Life Gigs @ La Locos, Radioscope Acoustic Shows dan pelbagai lagi.



Mengenai perkembangan terbaru Juxtaposed, EP terbaru mereka masih di dalam proses rakaman di Studio Juxta Art Production dan ketika ini Juxtaposed juga akan terlibat dengan beberapa persembahan di sekitar Lembah Klang, Shah Alam dan juga Pulau Pinang.

Pencapaian:
*Got Talent or Not?’- Heat Rounds- 2009
*2nd runner up Road to ROTTW Soundstage 2008

So, kepada korang yang nak tau lebih lanjut mengenai band JUXTAPOSED ni, korang boleh la merajinkan diri utk usha link-link dan contact no di bawah ni k!

Raja Hisham Azaham 013-3861023
Raja Khuzairie Azham 012-2330074
Raja Azeem Idzham 013-2467825
Raja Nazmin Shah 017-2416167

Web: www.myspace.com/juxtaposedgrunge
www.facebook.com//juxtaposedgrunge
E-mail: juxta_art@yahoo.com
hazaham@yahoo.com

Nota Aku: Aku sangat mencadangkan korang untuk mendengar lagu-lagu diaorang. Mereka memang sangat kreatif. Syabas!

*****Articles Copyright © 2011 (Astarawistana Momoi) & Pictures JUXTAPOSED) are All Rights Reserved. Use of words & photographs in any manner without permission are prohibited by International copyright law*****

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers