Monday, September 5, 2011

~Low Profile itu lebih AFDHAL~


Tiba-tiba terdetik di hati ini untuk menaip setelah agak lama blog karyakutanpabatasan ini tidak diusik....ahhh...posting ini posting sinisan saja...jika ada yang terasa, aku tidak boleh nak kata apa2.......bukan apa.......sudah acap kali aku tengok status-status "RIAK" kamu di ruang FB dan laman sosial yang lain.......aku jadi mula faham kenapa ramai orang makin menjauhkan diri dari kamu.......ahhh......UNTUNGLAH kamu kenal si polan dan si polan....UNTUNGLAH kamu rapat dengan si polan si polan tu.....

But, hey kamu! jangan lah terlalu riak.............hidup kita tak lama mana pun..........kalau nak riak, namun bila tergadah, siapa yang malu? DIRI SENDIRI jugak yang malu kan? tak perlu lah update status yang terlampau 'glamor', cukuplah besederhana.........yaaa.......mungkin kamu akan berkata begini: EH...AKU DENGAN SI POLAN, KAU ADA? fuhhhh.......iyaaaa...tak dinafikan pun kamu kenal ramai si polan si polan yang 'glamor' itu....tapi biarlah berpada-pada untuk menunjuk kepada rakan-rakan yang lain................

Wahai kamu, jangan kamu lupa...........tempatan lebih bagus dari yang di luar sana...............kalau pun kamu rasa si polan di luar sana lebih baik, lebih bagus dari si polan tempatan, namun jangan lah sampai kamu membuatkan si polan tempatan ni nampak sangat comot, kotor atau sangat tidak berguna lansung....haish! Berpijak lah di bumi yang nyata..................kita dilahirkan dalam budaya TIMUR....penuh adab dan sopan..................biar lah kata-kata yang keluar itu berfakta dan tidak menyakitkan hati mana-mana pihak....................ingat! what u give, u'll get back.......SOMEDAY...insyaallah... ;)

Oleh itu, aku berkesimpulan setelah lama aku meneliti dari pelbagai aspek.......sekarang baru aku tahu kenapa ramai yang tidak suka dekat dengan kamu, tidak suka dengan mulut kamu yang.................ahhhhh.........biar aku dan mereka saja yang tahu.......baru aku faham kenapa acap kali status kamu berbaur pergadohan.........aish! bergadoh saja kamu ya? Pelik juga aku kerana sukar sekali aku bergadoh di dalam alam maya mahupun alam realiti dengan kawan2 aku.......memang pelik................now, i know why...............*sigh*

Wahai kamu, biar lah kita low profile...........biar lah kita besederhana saja di dalam semua perkara...........biarlah kawan kita beribu-ribu....biar kawan itu kawan sejati........kawan yang sanggup hidup dengan kamu dikala susah dan senang.......iya, mungkin kamu mampu..............tapi biarlah perkara itu kamu dan Allah saja yang tahu............kalau pun mahu berpijak di atas lantai 'glamor', biar lah ia menjadi lebih dihormati, bukan untuk dikutuk, dimaki, dicerca dan dicakap-cakap di belakang..................biar lah apa yang kita buat itu ikhlas..............tidak perlu menunjuk-nunjuk...................yaaa???

Thank God, aku masih berpijak di bumi yang nyata................aku masih boleh bernafas dan mentafsir segala perilaku mereka2 di luar sana...................ikhlas dan positif lah...................pasti keberkatan menemui kita tanpa diduga...................ALHAMDULILLAH~

"AKU ORANG KAMPUNG, AKU BANGGA JADI ORANG KAMPUNG" -Astarawistana Momoi

ONE LOVE, PEACE & HARMONY

No comments:

Post a Comment

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers